Online výuka exaktních oborů
První kroky k online výuce EO na KFE FJFI ČVUT
Online Learning of Exact Disciplines
First Steps to Online Learning of Exact Disciplines at the FNSPE CTU
The
challenge of education is to prepare students for their future - not our
past. Unknown
|
Some Development Project Carried out at
the Department of Physical Electronics FNSPE CTU
(sorry, in Czech only)
Některé
rozvojové projekty LPFI FJFI ČVUT |
||
Realizované projekty |
||
F1062/1997 | FRVŠ ČR | Informatická podpora výuky matematiky a fyziky a získávání nadaných studentůl pro studium přírodních a technických oborů |
3297009 | IGA ČVUT | Fyzika na WWW pro budoucí studenty ČVUT |
F1260 / 1998 | FRVŠ ČR | Server pro virtuální katedru fyzikálních věd a informatické pedagogiky |
309800904 | IGA ČVUT | Komputerizované kurzy praktické informatiky a fyziky pro studenty ČVUT |
795 / 1999 | FRVŠ ČR | Virtuální workshop fyziky mikrosvěta a megasvěta |
309912014 | IGA ČVUT | Výukové materiály pro virtuální katedru fyzikálních věd |
Nové projekty |
||
300012614 | IGA ČVUT | Příprava a využití materiálů pro výuku inženýrských oborů na síti |
3000... | IGA ČVUT | Rozvoj WWW kurzů distančního a celoživotního vzdělávání na ČVUT |
Navrhované projekty |
||
Návrh / 2001 | FRVŠ ČR | Centrum pro aktivní online výuku exaktních oborů |
Struktura Virtuální katedry fyzikálních věd a informatické pedagogiky
SERVER VEGA |
|
Sections of the Virtual Department of Physical Sciences and Information Pedagogy
Sekce virtuální katedry fyzikálních věd |
a informatické pedagogiky |
![]() |
|||||||||||||||||
Virtuální |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Obecná |
Informatická |
||||||||||||||||
Virtuální
katedra |
|||||||||||||||||
Studentské |
|||||||||||||||||
Moderní |
|||||||||||||||||
Matematika |
Naši hosté, |
||||||||||||||||
Aplikovaná |
Zajímavá |
Konference, |
|||||||||||||||
Sekce Virtuální katedry fyzikálních věd a informatické pedagogiky
Sections of the Virtual Department of Physical Sciences and Information Pedagogy |
|
The Virtual Department and Server Vega | Information Pedagogy and Online Learning |
General
and Theoretical Physics |
Student
Projects and Web Pages |
Modern
and Postmodern Physics |
Our
Guests, Friends and
Sponsors |
Applied Physics and Physical Engineering | Conferences, Workshops, Seminars |
Mathematics and Information Science for Physics | Cool
URLs etc. |
Click on the thumbnail to display a full-sized version of the inage
Virtuální katedra fyzikálních věd
a informatické pedagogiky
|
|
Virtuální
katedra a server Vega The Virtual Department and Server Vega |
|
Obecná
a teoretická fyzika General and Theoretical Physics |
|
Současná
fyzika pro budoucí experty
Contemporary Physics for Prospective Experts (In Czech) L. Drška, FJFI ČVUT, koordinátor / Editor |
|
Server Aldebaran | Fyzika
II : Přehled vztahů a příklady Physics II : Formulas and Examples P. Kulhánek, FEL ČVUT >>> Server Aldebaran |
Vlny,
optika, kvanta : Příklady a programy Waves, Optics, Quanta : Exampes and Programs (In Czech) L. Drška, FJFI ČVUT koordinátor / Editor |
|
Moderní
a postmoderní fyzika Modern and Postmodern Physics |
|
Materiály
k moderní fyzice (pracovní verze) Topics in Modern Physics (preliminary version) L. Drška, FJFI ČVUT |
|
Server Aldebaran |
Kvantová
teorie Quantum Theory (in Czech) P. Kulhánek, FEL ČVUT |
Server Aldebaran |
Astrofyzika Astrophysics P. Kulhánek, FEL ČVUT |
Virtuální katedra fyzikálních věd
a informatické pedagogiky
Virtual Deparment of Physical Sciences and Information Pedagogy (2) |
|
Aplikovaná
fyzika a fyzikální inženýrství Applied Physics and Physical Engineering |
|
Elektronika
Electronics (In Czech) M. Tichý, MFF UK |
|
Praktikum
optoelektroniky (bude brzy k dispozici) Optooelectronics Laboratory (to be available soon, in Czech) M. Vrbova et al. |
|
Matematika
a informatika pro fyziku Mathematics and Information Science for Physics |
|
Numerické
metody (rozpracováno) Numerical methods (under development,in Czech) J. Limpouch, FJFI ČVUT |
|
Prostředky vývoje
webových stránek pro pěšáky Development Tools for WWW Pages for Pedestrians L. Drška et al., FJFI ČVUT |
|
Informatická
pedagogika a online výuka Information Pedagogy and Online Learning |
|
Online výuka exaktních
oborů: koncepce a realizace Online Teaching of Exact Disciplines: Concepts and Realization L. Drška, FJFI ČVUT |
|
WebCT a další
SW pro studenty : Jemné ilustrované uvedení pro inteligentní uživatele
(ve vývoji) WebCT and Other SW for Students : A Gentle Illustrated Introduction for Intelligent Users (under development) L. Drška et al., FJFI ČVUT |
|
WebCT a další
SW pro vyučující na síti : Inteligentní přístup (ve vývoji)) WebCT and Other SW for Online Educators : An Intelligent Approach ( under development) L. Drška et al., FJFI ČVUT |
|
Virtuální katedra fyzikálních věd
a informatické pedagogiky
|
|
Studentské
projekty a webové stránky |
|
Naši hosté,
přátelé a sponzoři |
|
Konference,
workshopy, semináře |
|
26th European Conference on
Laser Interaction wirh Matter Prague, Czech Republic, 12 - 16 June 2000 |
|
Teaching
Computational Physics Třešť, Czech republic, August 28 - September 2, 2000 |
|
Zajímavé
odkazy a jiné Cool URLs etc. |
|
WebCT Content Showcase : Výsledky pro zadání "Physics "
WebCT
Content Showcase : Search Results for "Physics" |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vynikající učebnice s webovým sídlem
Excellent
Textbook with a Web Site |
||
Physics by
|
References
Giancoli D.C. : Physics : Principles with
Applications. 5th Packag Ed.
Prentice Hall, Upper Saddle River 1999 * ISBN 0-13-021719-0
http://cw.prenhall.com/giancoli/
Giancoli D.C. : Physics for Scientists and Engineers : With Modern Physics. 3rd Ed.
Prentice Hall. Upper Saddle River, May 31, 2000 * ISBN 0-13-021517-1
WebCT Content Showcase : Výsledky pro zadání "Computer & Information Science" (dílčí)
WebCT Content Showcase : Search Results for "Computer & Information Science" (partial) |
>>> WebCT Content Showcase.htm <<< |
Some Commercial Websites : Online Learning Materials |
|
WebCT : Partners | http://about.webct.com/partners/ |
Prentice Hall : Companion Website Gallery | http://www.prenticehall.com/ |
McGraw Hill Higher Education : Web Site Gallery | http://www.mhhe.com/info/websites.mhtml |
Wiley College : Technology solutions | http://www.wiley.com/college/solutions/ |
Archipelago : Multimedia Distance Learning & Education | http://www.archipelago.com/index.shtml |
Pearson Distributed Learning | |
DrydenOnline.com : Online Courses | http://www.drydenonline.com/dponline/demo.html |
Koncepce přípravy na online výuku | |
|
|
Credit : DreamArtists | |
Předpoklady | |
1 |
Vysokoškolský učitel , který chce online výuku a přípravu dokumentů pto ní zkusit a přpadně i aplikovat, je téměř vždy tvor inteligentní, schopný se samostatně učit , má jisté pedagogické zkušenosti a nemusí mu dělat problémy používat i originální studijní materiály v agličtině. |
2 | Student, který bude subjektem on-line výuky je tvor nejméně stejně inteligentní jako jeho učitel, o počítačích a Internetu často ví i něco více než jeho učitel, někdy však dáva přednost spíše pohodlnějším cestám získávání znalostí a dovedností, angičtina mu ale nemusí být zcela neznámá. |
Doporučení | |
1 | Tradiční kurzy s přednáškou a s volně do češtiny přeloženými či improvizovaně sestavenými materiály nejsou asi tou nejlepší cestou přípravy vysokoškolského učitele pro online výuku. Když už se některý učitel pro tuto výuku rozhodne (a aspoň zpočátku to nebude masová záležitost) potřebuje nejvíc kompaktně zpracované doporučení optimálních originálních materiálů k tématu a vzory řešení. Vzory řešení by měly inspirovat i k aplikaci kvalitních zahraničních kurzů, jen s případnými vlastními úvodními materiály / doplňky učitele. |
2 | Příprava učitele na online výuku musí vycházet z toho, že výukové materiály pro tuto formu vzdělávání mohou být po technické stránce realizovány různými způsoby . Některé materiály mohou mít formu čistého webového dokumentu, jiné jsou vytvářeny v rámci integrovaného výukového systému . Podle konkrétní potřeby by tedy učitel měl mít možnost získat znalosti i podporu jak ve tvorbě vlastního webového dokumentu, tak i při aplikaci integrovaného systému. |
3 | Nejefektivnější získávání znalostí a dovedností potřebných pro tvorbu dokumentů pro online výuku je jako u každé tvůrčí činnosti práce na konkretním projektu a to jak v případě, že učitel vytváří jen scénář dokumentu, tak i tehdy, když se rozhodne pro jeho osobní realizaci i po technické stránce. Nevtíravá a snadno dosažitelná pomoc kvalifikovaného experta může být přitom přínosem pro obě strany.Administrativní nucení učitele do tvrdě standadizované šablony ve tvorbě výukových materiálů a ukládaná účast na školeních může být však kontraproduktivní. |
4 | Je samozřejmé, že příprava na online výuku by sama měla být realizována rovněž především online. Doporučení studijních materiálů a vzorů v dostatečně široké nabídce, aby tvůrce online dokumentu měl i možnost individuálního výběru, by mělo být k dispozici na síti, experní pomoc by měla být dostupná stejným způsobem. Elektronická konference podporující výměnu zkušeností může být zřejme cenná. |
5 | Příprava studentů na online výuku by v optimálním případě měla být součástí standardních úvodních kurzů informatiky. Navíc by měl být k dispozici adekvátní studijní materiál i na síti, zčásti i v češtině. Forma skript je možná, ale samo o sobě sotva optimální. Studenty je třeba připravit nato, že pokud budou absolvovat online kurzy, mohou to být při nejmenším ve vyšších ročnících, kurzy v angličtině. Efektivní realizace online výuky nutně povede k internacionalizaci výukového procesu. |
6 | Pro efektivní využití online výuky, podmíněné výraznou aktivní účastí studenta, nestačí jen základní znalost práce s použitým integrovaným výukovým systémem , student musí zvládnout v přiměřené míře i další dovednosti. Vedle přiměřené obecné počítačové gramotnosti je to zejména schopnost tvorby jednoduchých elektronických dokumentů v konkrétní oblasti, jíž je online kurs věnován. |
Soubory vývojových nástrojů pro online courseware
Studentský soubor programů k online výuce
Student's Package for Online Learning
Click on the thumbnail to display a full-sized version of the inage
References
.WebCT and Other SW for
Students.
http://vega.fjfi.cvut.cz/docs/wctspac/index.html
Online výuka >>> Internacionalizace výuky
On thing that we have
learned - having been in this industry for nearly four decades now -
is to plan for the impossible. In the computer and communication
field, the impossible has repeatedly become reality, and this happened
so many times as to almost routine. |