Online výuka exaktních oborů
Charakteristiky online výuky exaktních oborů
Online Learning of Exact Disciplines
Characteristics of Online Learning of Exact Disciplines
The
next big killer application of the Internet is going to be education.
Education over the Internet is going to be so big it is going to make
e-mail usage look like a rounding error. J. Chambers, CEO of Cisco Systems |
Informatická pedagogika - Online výuka - Virtuální univerzita
Charakteristiky a komponenty prostředí pro online výuku
Features and Components Associated with Online Learning Environments |
||
|
||
Authentic | Both Formal and Informal | Collaborative Learning |
Convenient | Cost-Effective | Course Security |
Cross-cultural Interaction | Device Independent | Distance Independent |
Distributed | Easy Development | Easy Maintenance |
Easy of Use | Electronic Publishing | Globally Accessible |
Industry Supported | Interactive | Learner-Controlled |
Multimedial | Multiple Expertise | Non-discriminatory |
Online Evaluation | Online Resources | Online Search |
OnlineSupport | Open System | Selflf-contained |
Time Independent | Virtual Cultures | World-Wide Uniformity |
Některé reference k výuce online
Some References to Online Learning |
Khan
B.H. (Ed.) : Web-Based Instruction. Educational Technology Publications, Englewood Cliffs,NJ,1997. ISBN 0-87778-297-0 |
McCormack,
Jones D, : Web-Based Education Systems. Wiley, New York 1998. ISBN 0-471-19162-0 http://webclass.cqu.edu.au/ |
References for Online
Educators. |
Desberg P., Fischer F. :
Teaching with Technology. A Web Based Resource for Teachers. 3rd Ed.
|
University of Alabama : Fundamentals of the
Web and Distance Learning. http://www.bama.ua.edu/~wdwyer/Conferences/SITE2001/OnlineResources.html |
Rosenberg M.J.: e-learning : Strategies
for Delivering Knowledge in Digital Age. McGraw-Hill, New York 2001. ISBN 0-07-136268-1
|
RPI Center for Academic Transition
: Center Resources. http://www.center.rpi.edu/ResHome.html |
Brandon Hall. http://www.brandon-hall.com/ |
University of Alberta :
Academic Technologies for Learning. |
Paloff R.M.,Pratt K.:
Building Learning Communities in Cyberspace : Effective Strategies for the
Online Classroom. |
Twigg
C.A. : Improving Learning & Reducing Costs : Redesigning
Large-Enrollment Courses. |
Moore
G., Winograd K., Lange D. : You Can Teach Online : Building a Creative
Learning Environment. McGraw Hill, 2001 ISBN 0-07-245517-9 ![]() |
Teaching & Learning on the Web. http://www.mcli.dist.maricopa.edu/tl/ |
Project CoLos. |
MERLOT : Multimedia Education Resource
for Learning and Online Teaching. http://www.merlot.org/ |
ExploreLearning.com : Multimedia Learning
Communities. http://www.explorelearning.com/main.html |
Math Forum : Online Math Education
Community Center. http://www.mathforum.com/ |
Features of Materials for Online Learning of Exact Disciplines (sorry, in Czech only)
Specifické rysy materiálů pro online výuku exaktních oborů |
1 |
U výukových dokumentů pro exaktní obory je vedle obecných problémů tvorby / prezentace obrazových materiálů důležitým faktorem, že charakter vědecké / inženýrské grafiky je výrazně odlišný od standardní („umělecké“) grafiky. Ve vědecké vizualizaci jde často o názorné zobrazení komplikovaných sestav či o vizualizaci mnohodimensionální závislosti komplexního charakteru, standardní technikou se stává virtuální realita (VRML) aj |
2 |
Druhým problémem online prezentace pro exaktní obory je často vysoké zastoupení komplikovaného matematického textu, jenž používá řadu speciálních symbolů a měl by být preyentován v standardním dvourozměrném zápisu.. Běžné WYSIWYG editory s jeho tvorbou nepočítají a standardní webové prohlížeče na efektivní způsob jeho prezentace zatím nepamatují. |
3 |
Jak u prezentace grafiky tak u matematických vztahů je v online výuce exaktních oborů vysoce žádoucí interaktivní přístup, nelze se spokojit s pasivním prohlížením třeba i perfektně animované grafiky nebo čtením i dokonale napsaných vzorců.. U vizualizace požadujeme možnost osobního rozhodování o pohledu na objekt a jako žádoucí se jeví modifikacie grafů zadáním hodnot parametrů. |
4 |
Interaktivita matematického textu znamená požadavek symbolických manipulací s matematickými objekty, to je úkol pro počítačovou algebru. Příslušný software , obvykle v provedení jako integrovaný výpočetní systém , je k dispozici v řadě verzí, ale jeho koordinované využití ve spojení s webovým prohlížečem není triviální záležitost. |
5 |
Smysluplné ověřování znalostí studentů v oblasti exaktních věd není jednoduchá úloha, použití standardních výběrových testů je prakticky k ničemu. V online výuce musí být ošetřeno řešení příkladů , předávání a verifikace výsledků. U pokročilých kurzů je třeba studentům umožnit přístup k systémům počítačové algebry a na na výkonnou výpočetní techniku, optimální ověření aktivního zvládnutí látky jsou mikroprojekty a projekty. |
6 |
I při výrazné specifičnosti online výuky v exaktních oborech se vyučující nechce vzdát možností využití sofistikovaných prostředků tvorby efektních dokumentů nabízených současnými editory a WYSIWYG generátory, stejně je žádoucí zvládnout a využít i konvenční programové balíky pro grafiku. Dokumenty pro výuku exaktních věd neobsahují jen grafy a vzorce a atraktivní vzhled materiálů může při rozumném využití nabízených nástrojů výrazně podpořit zájem studentů. |
Schema integrovaného výpočetního systému
Reference
Wolfram S. : The Mathematica Book. 3rd. Ed.
Wolfram Media / Cambridge University Press, Champaign, IL / Cambridge, UK,1996
ISBN 0-9650532-0-2 / 0-521-58889-8
http://www.wolfram.com/
Java Applets |
Java |
Physlets : Interactive, Java-Based Curricular Materials for Physics |
Reference
Christian W., Belloni M. :
Physletts : Teaching Physics with Interactive Curricular Material.
Prentice Hall, Upper Saddle River 2001. * USBN 0-13-029341-5
http://webphysics.davidson.edu/
Just-in-Time Teaching |
JiTT : Blending Active Learning with Web Technology |
|
Reference
Novak
G.M., Patterson E.T., Gavrin A.D.,Christian W. : Just-in-Time Teaching.
Prentice Hall, Upper Saddle River, 1999. * ISBN 0-13-085034-9
http://webphysics.iupui.edu/jitt.html
Click on the thumbnail to display a full-sized version of the inage
Projekt WebPhysics a jeho servery
The WebPhysics Project : WebPhysics Servers |
WebPhysics |
Davidson College |
IUPUI |
Moorhead State University |
NHTC |
Rose-Hulman |
US Air Force Academy |
Lincoln University |
University of Indianapolis |
Randolph Macon |
Mississippi State University |
University of New Orleans |
For more information about the
WebPhysics project, contact Wolfgang Christian or Gregor Novak. |
Education
is the fuel for the New Economy, and demand for online teaching and
learning resources has already reached critical mass. Web-based and
Web-enhanced courses are not some vision of the future. They are already
popular e-learning platforms in higher education today.
C. Valone, WebCT
President and CEO
|