>>>  VIRTUAL DEPARTMENT OF PHYSICAL SCIENCES AND INFORMATION PEDAGOGY  <<<

Online výuka exaktních oborů 

Charakteristiky online výuky exaktních oborů 

Online Learning of Exact Disciplines

Characteristics of Online Learning of Exact Disciplines


 

The next big killer application of the Internet is going to be education. Education over the Internet is going to be so big it is going to make e-mail usage look like a rounding error.
J. Chambers,
CEO of Cisco Systems



 

Informatická pedagogika  - Online výuka -  Virtuální univerzita

 



                      Credit : DreamArtists                       

 


 

 

Charakteristiky a komponenty prostředí pro online výuku

 

Features and Components Associated with Online Learning Environments

 

Authentic Both Formal and Informal Collaborative Learning
Convenient Cost-Effective Course Security
Cross-cultural Interaction Device Independent Distance Independent
Distributed Easy Development Easy Maintenance
Easy of Use Electronic Publishing Globally Accessible
Industry Supported Interactive Learner-Controlled
Multimedial Multiple Expertise Non-discriminatory
Online Evaluation Online Resources Online Search
OnlineSupport Open System Selflf-contained
Time Independent Virtual Cultures World-Wide Uniformity
 

 


 

 

Některé reference k výuce online

Some References to Online Learning

 
Khan B.H. (Ed.) : Web-Based Instruction.
Educational Technology Publications, Englewood Cliffs,NJ,1997.
ISBN 0-87778-297-0
McCormack, Jones D, : Web-Based Education Systems.
Wiley, New York 1998. 
ISBN 0-471-19162-0
http://webclass.cqu.edu.au/

References for Online Educators.
http://www.webct.com/WYW/ViewContent?contentID=2329526

Desberg P., Fischer F. : Teaching with Technology. A Web Based Resource for Teachers. 3rd Ed.
Allyn & Bacon, Nedham Heights, MA,2001.
ISBN 0-205-31397-3)



http://www.ablongman.com/catalog/abbooks/0,2371,0205313973,00.html

University of Alabama : Fundamentals of the Web and Distance Learning.
http://www.bama.ua.edu/~wdwyer/Conferences/SITE2001/OnlineResources.html
Rosenberg M.J.: e-learning : Strategies for Delivering Knowledge in Digital Age.
McGraw-Hill, New York 2001.
ISBN 0-07-136268-1


http://www.books.mcgraw-hill.com/training/rosenberg/index.html/


RPI Center for Academic Transition :  Center Resources.
http://www.center.rpi.edu/ResHome.html
Brandon Hall.
http://www.brandon-hall.com/

University of Alberta : Academic Technologies for Learning.
http://www.atl.ualberta.ca/

Paloff R.M.,Pratt K.: Building Learning Communities in Cyberspace : Effective Strategies for the Online Classroom. 
Jossey-Bass, 1999.  
ISBN 0-87944-60-2

Twigg C.A. : Improving Learning & Reducing Costs : Redesigning Large-Enrollment Courses.
http://www.center.rpi.edu/PewSym/mono1.html

Moore G., Winograd K., Lange D. : You Can Teach Online : Building a Creative Learning Environment.
McGraw Hill, 2001
ISBN 0-07-245517-9

 
   http://www.mhhe.com/ucanteachonline/
Teaching & Learning on the Web.
http://www.mcli.dist.maricopa.edu/tl/

Project CoLos.
http://www.colos.ec-lyon.fr/

MERLOT : Multimedia Education Resource for Learning and Online Teaching.
http://www.merlot.org/

ExploreLearning.com : Multimedia Learning Communities.
http://www.explorelearning.com/main.html
Math Forum : Online Math Education Community Center.
http://www.mathforum.com/

 

  

 


 

 

 Features of Materials for Online Learning of Exact Disciplines (sorry, in Czech only)

Specifické rysy materiálů pro online výuku exaktních oborů 

 

1


 U výukových dokumentů pro exaktní obory je vedle obecných problémů  tvorby / prezentace obrazových materiálů důležitým faktorem, že charakter vědecké / inženýrské grafiky je  výrazně odlišný od standardní („umělecké“) grafiky. Ve vědecké vizualizaci  jde  často o názorné zobrazení komplikovaných sestav či o vizualizaci mnohodimensionální závislosti komplexního charakteru, standardní technikou se stává virtuální realita (VRML) aj

 

2


Druhým problémem online prezentace pro exaktní obory  je často vysoké zastoupení komplikovaného matematického textu, jenž  používá řadu speciálních symbolů  a měl by být preyentován v standardním dvourozměrném zápisu.. Běžné WYSIWYG editory s jeho tvorbou nepočítají a standardní webové prohlížeče na  efektivní způsob  jeho prezentace  zatím nepamatují.

 

3


Jak u prezentace grafiky tak u matematických  vztahů je v online výuce exaktních oborů  vysoce žádoucí interaktivní přístup, nelze se spokojit s pasivním prohlížením třeba i perfektně animované grafiky nebo čtením  i dokonale napsaných vzorců.. U vizualizace požadujeme možnost osobního rozhodování o pohledu na objekt a  jako žádoucí se jeví modifikacie grafů zadáním hodnot parametrů.

 

4


Interaktivita matematického textu znamená požadavek symbolických manipulací s matematickými objekty, to je úkol pro počítačovou algebru. Příslušný software , obvykle v provedení jako integrovaný výpočetní systém , je k dispozici v řadě verzí, ale jeho koordinované využití ve spojení s webovým prohlížečem není triviální záležitost.

 

5


Smysluplné ověřování znalostí studentů v oblasti exaktních věd není jednoduchá úloha, použití standardních výběrových testů je prakticky k ničemu.  V online výuce musí být ošetřeno řešení příkladů , předávání a verifikace výsledků. U pokročilých kurzů je třeba studentům umožnit přístup k systémům počítačové algebry a na   na výkonnou výpočetní techniku, optimální ověření aktivního zvládnutí látky jsou mikroprojekty a projekty.

 

6

 
I při  výrazné specifičnosti online výuky v exaktních oborech se vyučující nechce vzdát možností využití sofistikovaných  prostředků  tvorby efektních dokumentů nabízených současnými editory a WYSIWYG generátory, stejně je žádoucí  zvládnout a využít i  konvenční  programové balíky pro grafiku. Dokumenty pro výuku exaktních věd neobsahují jen grafy a vzorce a atraktivní vzhled materiálů může při rozumném využití nabízených  nástrojů výrazně podpořit zájem studentů.

 

 

 #TOP

 

 


 

Schema integrovaného výpočetního systému

 

 

Reference

Wolfram S. : The Mathematica Book. 3rd. Ed.
Wolfram Media / Cambridge University Press, Champaign, IL / Cambridge, UK,1996
ISBN 0-9650532-0-2 / 0-521-58889-8
  http://www.wolfram.com/

 


 

 

Java Applets

 

Java 
A simple, object-oriented,distributed,interpreted,robust,secure,architecture neutral,portable,high-performace, multithreted,and dynamic language.
Sun Java Language White Paper 

 

Physlets : Interactive, Java-Based Curricular Materials for Physics

 
 

 

Reference

Christian W., Belloni M. : Physletts : Teaching Physics with Interactive Curricular Material.
Prentice Hall, Upper Saddle River 2001. * USBN 0-13-029341-5
http://webphysics.davidson.edu/

 


 

 

Just-in-Time Teaching

 

JiTT : Blending Active Learning with Web Technology

 

 

 

Reference
Novak G.M., Patterson E.T., Gavrin A.D.,Christian W. : Just-in-Time Teaching. 
Prentice Hall, Upper Saddle River, 1999. * ISBN 0-13-085034-9
http://webphysics.iupui.edu/jitt.html

 

 


 

 

 

Click on the thumbnail to display a full-sized version of the inage

 


 

Projekt WebPhysics a jeho servery

 

The WebPhysics Project : WebPhysics Servers

 

 WebPhysics 
 A flexible low budget outlet for small volume, high quality, HTML based curricular material

 
Davidson College
IUPUI
Moorhead State University
NHTC
Rose-Hulman
US Air Force Academy
Lincoln University
University of Indianapolis
Randolph Macon
Mississippi State University
University of New Orleans
 
For more information about the WebPhysics project, contact
Wolfgang Christian or Gregor Novak.
 
 

 

 


 

 

Education is the fuel for the New Economy, and demand for online teaching and learning resources has already reached critical mass. Web-based and Web-enhanced courses are not some vision of the future. They are already popular e-learning platforms in higher education today.

C. Valone, WebCT President and CEO         

 

 #TOP

 


 

 

 


 

>>>  VIRTUAL DEPARTMENT OF PHYSICAL SCIENCES AND INFORMATION PEDAGOGY  <<<