BACK

LIST

CONT

 

 

Výuka online pro exaktní obory

Zajišťování výukových materiálů : obecné problémy, exaktní obory

 

  

  


 

 

ALTERNATIVY TVORBY ONLINE KURZU

Webové sídlo

Integrovaný výukový systém

 
Struktura kurzu plně určena jeho tvůrcem Jednotně strukturované kurzy, někdy výhodné, jindy únavné
Prostředky pro tvorbu  mohou být vysoce sofistikované Vlastní IVS mají omezené prostředky pro tvorbu náplně kurzu
Tvůrce kurzu musí vedle vlastní nápně kurzu řešit i problémy komunikace a administrativy Po zvládnutí potřebných dovedností se tvůrce může soustředit jen na tvorbu náplně kurzu

Kurz lze vytvořit i  velmi levnými /bezplatnými prostředky

IVS  je komerční SW, někdy poměrně nákladný
Studentům stačí základní dovednosti pro práci s počítačem Student by měl mít jistou speciální přípravu pro práci s IVS
Kurz může být přístupný libovolnému počtu studentů Licence systému může být vázána na omezený počet uživatelů
Jednodušší  moduly lza  smysluplně realizovat i pro malé skupiny studentů Investice vložené do kurzu se rentují při dostatečném počtu tvůrců a studentů

 

 

 


   

   

 

 

Specifické problémy online výuky exaktních oborů

 

1


 U výukových dokumentů pro exaktní obory je vedle obecných problémů  tvorby / prezentace obrazových materiálů důležitým faktorem, že charakter vědecké / inženýrské grafiky je  výrazně odlišný od standardní („umělecké“) grafiky. Ve vědecké vizualizaci  jde  často o názorné zobrazení komplikovaných sestav či o vizualizaci mnohodimensionální závislosti komplexního charakteru.
   

 

2


Druhým problémem online prezentace pro exaktní obory  je často vysoké zastoupení komplikovaného matematického textu, jenž  používá řadu speciálních symbolů  a měl by být prezentován v standardním dvourozměrném zápisu.. Běžné WYSIWYG editory s jeho tvorbou nepočítají a standardní webové prohlížeče na  efektivní způsob  jeho prezentace  zatím nepamatují.
   

 

3


Jak u prezentace grafiky tak u matematických  vztahů je v online výuce exaktních oborů  vysoce žádoucí interaktivní přístup, nelze se spokojit s pasivním prohlížením třeba i perfektně animované grafiky nebo čtením  i dokonale napsaných vzorců.. U vizualizace požadujeme možnost  rozhodování o pohledu na objekt a  jako žádoucí se jeví modifikacie grafů zadáním hodnot parametrů.
  

 

4


Interaktivita matematického textu znamená požadavek symbolických manipulací s matematickými objekty, to je úkol pro počítačovou algebru. Příslušný software , obvykle v provedení jako integrovaný výpočetní systém (IVS) , je k dispozici v řadě komerčních verzí, ale jeho koordinované využití ve spojení s webovým prohlížečem není triviální záležitostí.

 

5


Smysluplné ověřování znalostí studentů v oblasti exaktních věd není jednoduchá úloha.  Musí být ošetřeno řešení příkladů , předávání a verifikace výsledků. Vedle textu a vzorců je přitom nutné využívat i grafiku. U pokročilých kurzů je třeba studentům umožnit přístup k IVS a na   na výkonnou výpočetní techniku, optimální ověření aktivního zvládnutí látky jsou mikroprojekty a projekty.

 

6

 
I při  výrazné specifičnosti online výuky v exaktních oborech nelze  vzdát možnost využití sofistikovaných  prostředků  tvorby efektních dokumentů nabízených současnými editory a WYSIWYG generátory, stejně je žádoucí využívat i  konvenční  programové balíky pro grafiku. Atraktivní vzhled materiálů může při rozumné aplikaci nabízených  nástrojů výrazně podpořit zájem studentů.

 


      

 

SCHEMA INTEGROVANÉHO VÝPOČETNÍHO SYSTÉMU

 

 
 

Pro zobrazení v plné velikosti klikněte na obrázek

   

 


 

 

BACK

LIST

CONT