Výuka online pro exaktní obory |
|
Zajišťování výukových materiálů : obecné problémy, exaktní obory |
ALTERNATIVY TVORBY ONLINE KURZU |
|
Webové sídlo |
Integrovaný výukový systém |
Struktura kurzu plně určena jeho tvůrcem | Jednotně strukturované kurzy, někdy výhodné, jindy únavné |
Prostředky pro tvorbu mohou být vysoce sofistikované | Vlastní IVS mají omezené prostředky pro tvorbu náplně kurzu |
Tvůrce kurzu musí vedle vlastní nápně kurzu řešit i problémy komunikace a administrativy | Po zvládnutí potřebných dovedností se tvůrce může soustředit jen na tvorbu náplně kurzu |
Kurz lze vytvořit i velmi levnými /bezplatnými prostředky |
IVS je komerční SW, někdy poměrně nákladný |
Studentům stačí základní dovednosti pro práci s počítačem | Student by měl mít jistou speciální přípravu pro práci s IVS |
Kurz může být přístupný libovolnému počtu studentů | Licence systému může být vázána na omezený počet uživatelů |
Jednodušší moduly lza smysluplně realizovat i pro malé skupiny studentů | Investice vložené do kurzu se rentují při dostatečném počtu tvůrců a studentů |
Specifické problémy online výuky exaktních oborů |
1 |
U výukových dokumentů pro exaktní obory je vedle obecných problémů tvorby / prezentace obrazových materiálů důležitým faktorem, že charakter vědecké / inženýrské grafiky je výrazně odlišný od standardní („umělecké“) grafiky. Ve vědecké vizualizaci jde často o názorné zobrazení komplikovaných sestav či o vizualizaci mnohodimensionální závislosti komplexního charakteru. |
2 |
Druhým problémem online prezentace pro exaktní obory je často vysoké zastoupení komplikovaného matematického textu, jenž používá řadu speciálních symbolů a měl by být prezentován v standardním dvourozměrném zápisu.. Běžné WYSIWYG editory s jeho tvorbou nepočítají a standardní webové prohlížeče na efektivní způsob jeho prezentace zatím nepamatují. |
3 |
Jak u prezentace grafiky tak u matematických vztahů je v online výuce exaktních oborů vysoce žádoucí interaktivní přístup, nelze se spokojit s pasivním prohlížením třeba i perfektně animované grafiky nebo čtením i dokonale napsaných vzorců.. U vizualizace požadujeme možnost rozhodování o pohledu na objekt a jako žádoucí se jeví modifikacie grafů zadáním hodnot parametrů. |
4 |
Interaktivita matematického textu znamená požadavek symbolických manipulací s matematickými objekty, to je úkol pro počítačovou algebru. Příslušný software , obvykle v provedení jako integrovaný výpočetní systém (IVS) , je k dispozici v řadě komerčních verzí, ale jeho koordinované využití ve spojení s webovým prohlížečem není triviální záležitostí. |
5 |
Smysluplné ověřování znalostí studentů v oblasti exaktních věd není jednoduchá úloha. Musí být ošetřeno řešení příkladů , předávání a verifikace výsledků. Vedle textu a vzorců je přitom nutné využívat i grafiku. U pokročilých kurzů je třeba studentům umožnit přístup k IVS a na na výkonnou výpočetní techniku, optimální ověření aktivního zvládnutí látky jsou mikroprojekty a projekty. |
6 |
I při výrazné specifičnosti online výuky v exaktních oborech nelze vzdát možnost využití sofistikovaných prostředků tvorby efektních dokumentů nabízených současnými editory a WYSIWYG generátory, stejně je žádoucí využívat i konvenční programové balíky pro grafiku. Atraktivní vzhled materiálů může při rozumné aplikaci nabízených nástrojů výrazně podpořit zájem studentů. |
SCHEMA INTEGROVANÉHO VÝPOČETNÍHO SYSTÉMU
Pro zobrazení v plné velikosti klikněte na obrázek